Bogaty skład oleju rydzowego

 

Olej rydzowy jest niezwykle zdrowym tłuszczem powstającym w procesie tłoczenia nasion lnicznika siewnego, nazywanego także często lnianką, ryżykiem, judrą, rydzykiem lub rydzem. Te dwa ostatnie określenia są nawiązaniem do charakterystycznej, brązowej barwy nasion tej oleistej rośliny. Poza kolorem ziaren lnicznik nie ma oczywiście nic wspólnego z rydzami, jest za to blisko spokrewniony z rzepakiem.

Jaki skład ma olej?

olej rydzowy w atrakcyjnej cenieRzepak jest dziś powszechnie kojarzony z olejem kuchennym (niestety zwykle w wersji rafinowanej). Tymczasem jeszcze w połowie XX wieku nasze prababcie często sięgały właśnie po olej z lnianki. Szczególnie chętnie wykorzystywano go do przyrządzania pysznych śledzi. Olej rydzowy znalazł się zresztą na liście tradycyjnych produktów Wielkopolski i jest uważany za najstarszą w naszym kraju hodowlaną roślinę oleistą. Na pierwszy rzut oka olej rydzowy zwraca uwagę złocistym kolorem, który może też wpadać w barwę czerwonobrunatną lub złocisto-zieloną. Kolor jest uzależniony od tego na jakiej glebie hodowana była lnianka siewna – a jest to roślina, która dobrze radzi sobie nawet na podłożu piaszczystym i zdegradowanym. Olej rydzowy, pomimo wyraźnej barwy, jest przejrzysty, choć na dnie pojemnika może być widoczny lekki osad. Charakterystyczne są również jego mocny aromat i nietypowy posmak, w których można wyczuć nuty cebuli, orzechów i gorczycy. Co ciekawe, olej rydzowy w atrakcyjnej cenie znajdziemy w wielu sklepach internetowych. Tak więc wystarczy spojrzeć do składu oleju rydzowego, by zrozumieć, jak wiele korzyści dla zdrowia może przynieść stosowanie tego produktu. Ponad 90% tłuszczów w oleju z lnianki to nienasycone kwasy tłuszczowe, z czego ponad połowa to wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6, takie jak kwas alfa-linolenowy oraz kwas linolowy. 35% stanowią natomiast kwasy tłuszczowe jednonienasycone – kwas erukowy, ikozenowy oraz oleinowy. Natomiast kwasy tłuszczowe nasycone to zaledwie 7-10% tłuszczów w oleju rydzowym. Duża ilość kwasów nienasyconych i niski udział nasyconych to ogromna zaleta oleju z lnianki, a równie dużym plusem jest to, że kwasy omega-6 oraz omega-3 występują w nim w bardzo dobrych proporcjach 0,4:1. Właśni taki stosunek sprawia, że mają one szczególnie korzystny wpływ na organizm.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne dla każdego człowieka – mają ogromne znaczenie dla funkcjonowania całego organizmu. Ich niedobór sprawia, że pojawiają się m.in. problemy z koncentracją i pamięcią. Wpływają także na samopoczucie – długotrwały niedobór może prowadzić nawet do depresji. Ponadto spożywanie odpowiedniej ilości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, otyłości i chorób układu krążenia.